Webshop eller fysisk butik? – et kig på fordele og ulemper ved begge

webshop isenkram

Det er et spørgsmål, som der længe er blevet diskuteret og vi tænkte, at vi ville vende det på denne side også. For spørgsmålet er; Kan man overhovedet stille det op mod hinanden, sort på hvidt?

Der er som regel 3 grupper af mennesker forbundet med diskussionen omkring webshops og butikker.

  • De hardcore tilhængere af webshops
  • De hardcore tilhængere af fysiske butikker
  • Dem der er neutrale, eller nærmere ligeglade med begge

Vi har herunder sat et par kategorier op, som vi synes er det tætteste man kommer, på en sammenligning mellem de 2 typer af butikker. Vi har haft emnet isenkram i tankerne og taget udgangspunkt i en webshop med isenkram. Læs herunder hvilke tanker vi endte med at gøre os.

Tilgængelighed

Webshop

Et af de stærkeste punkter, når det kommer til webshops, er deres tilgængelighed. Fordi webshoppen er online og ikke afhængig af en lokation, er det langt nemmere at tilgå produkter og lignende, da du kun er et klik væk. På grund af dette, har webshops også mulighed for at køre mange flere kunder igennem butikken, da der ikke er problemer med fysisk plads til kunderne.

Fysisk butik

Selvom en webshop er stærkere når det kommer til tilgængelighed, så har en fysisk butik en anden fordel. Synligheden på en fysisk butik er højere end en webshop, da webshops har langt mere konkurrence om “pladsen” de bliver vist på. Med en fysisk butik ligger den fastlåst og kan altså ikke blive skubbet væk af andre butikker, som en webshop kan.

Priser

Webshop

Her er endnu et af webshoppens stærke punkter. Med en webshop, er du sikret en konsistent pris i modsætning til nogle kæder, hvor der er prisforskel, alt efter hvor i Danmark du finder dig. Det er også utroligt nemt for en webshop at tilføje rabatkoder og ændre priserne på produkterne uden den store kommunikation internt, så ændringer slår hurtigere igennem.

Fysisk butik

For at vende tilbage til det ovenstående punkt, så går det med prisen begge veje. Mens det er korrekt at der kan være prisforskelle i forskellige fysiske butikker, alt efter hvor du er i landet, betyder dette dog også at du kan få det billigere end standard prisen, hvorimod en webshop er låst til en bestemt pris.

Udvalg

Vi har valgt at samle dette punkt, da det virkelig er et dobbeltægget sværd. På den ene side er det super fede ved en webshop, at du på forhånd ved om en vare er udsolgt eller ej. Omvendt, så er produktet så også helt utilgængeligt i en webshop, hvis den melder udsolgt. I en fysisk butikskæde, kan du som regel prøve en anden butik, hvis der var udsolgt i den første butik du valgte. Derfor må man sige at denne kategori er 50/50.

Kundeservice

Webshop

Når det kommer til kundeservice er der en klar linje mellem en webshop og en fysisk butik. Du kan ikke få den samme personlige service i en webshop, som du kan i en butik, men til gengæld, slipper du for irriterende sælgertyper.

Fysisk butik

Den fysiske butik er nok den stærkeste fortaler for god kundeservice, da du får 1 til 1 personlig betjening og lynhurtigt svar på dine spørgsmål.

Konklusion

Konklusionen til alt dette må være at det virkelig er op til den enkelte person, at mærke efter, hvad der virker for ham/hende. Herfra synes vi selv at der er flere fordele end ulemper ved webshops end fysiske butikker, men det er jo også en personlig vurdering. Vi blev ihvertfald positivt overrasket over hvor nemt det var at komme igennem købsprocessen på den ovenstående webshop, og vi kommer helt sikkert til, at købe derfra igen.

Skriv et svar